Amazon, Allegro og InPost i kamp om Polens uudnyttede e-handelsmarked
COVID-19 har skubbet mange kunder online i Polen, og det uudnyttede potentiale i Polens store e-handelsmarked bliver der nu kæmpet om, af en række polske og globale aktører. Skal du kæmpe med om de næsten 38 millioner kunder i Polen, kan jeg iøvrigt rådgive dig om det (book et møde nu).
Landets største online markedsplads, Allegro, kan muligvis snart møde konkurrence fra den globale aktør, Amazon, der efter sigende er klar til at komme ind på markedet i Polen. For at forsvare sit hjemmemarked, meddelte Allegro forleden, at det ville have sine sine egne pakkeskabe som en del af et omfattende leveringsnetværk.
Kampen om de polske shoppere og sælgere, kan puste mere liv i Polens allerede voksende e-handelsmarked. I sidste ende vil meget afhænge af, hvem der kan tilbyde den hurtigste og billigste levering.
En forsinket e-handelsmarked revolution i Polen?
Til trods for, at være en af de hurtigst voksende økonomier i EU, såvel som førende inden for digitale betalinger er Polens e-handelsmarked stadigvæk ret lille. Landet har en voksende middelklasse af potentielle kunder. Mange er dog ældre og har begrænset online færdigheder.
Ifølge officielle data foregik kun 5,6% af den polske detailhandel online i starten af 2020. Med pandemiens begyndelse og med Polen, der implementerede en af Europas tidligste og hårdeste lockdowns, skød dette tal op til 8,1% i marts og 11,6 % i april. Det gik dog dog tilbage til ca. 7%, da Coronavirus restriktioner blev lettet tilbage i foråret.
Polakkerne er imidlertid i stigende grad tiltrukket af bekvemmelighederne ved, at bruge e-handelsmarked. En ny undersøgelse foretaget af Kantar viser, at næsten tre fjerdedele af polakkerne vil købe nogle af deres julegaver online i år.
Opbevaringsskabe til pakker købt online et stort hit
COVID-19 har som nævnt hjulpet det polske e-handelsmarked gevaldigt. Det har også retfærdiggjort forretningsmodellen for InPost, der har skabe for kunder til at opbevare varer købt online fra en række sælgere, herunder Allegro, Alibaba, Amazon og fra fornyeligt IKEA.
Disse skabe er ubemandede, normalt udendørs og udstyret med intuitive brugerskærme. De har været i stand til at arbejde igennem weekender, om natten, og selv når de strengeste af coronavirusrestriktioner beordrede butikker og postkontorer til at lukke.
Ud over bekvemmeligheden ved ikke, at vente på kurér, har en anden fordel været lave priser samt et samarbejde med Allegro for at oprette ‘Allegro Smart’ medlemskab”. Der tillader ubegrænsede gratis leverancer, ifølge Marcin Michalski, som er en polsk online salgsekspert og bestyrelsesmedlem i Cube Group, et polsk marketingfirma.
På konkursens rand til succes i Polen
For kun få år siden var InPost på randen af konkurs, men nu har det success. I september oprettede virksomheden nye skabe med en hastighed på 10 pr. dag og voksede deres samlede antal med 50% siden sidste år.
InPost har over 9.000 skabe og udvider til mindre byer og landdistrikter i Polen. De leverer til 16 af de største byer i Polen, 69 mindre byer (med 50000-200000 indbyggere), 866 byer og 1823 landsbyer, rapporterer avisen Gazeta Wyborcza. InPost vil nu også starte opsætning af indendørs maskiner.
InPost blev grundlagt i 2006 af Rafał Brzoska, som på det tidspunkt lovede at bygge “en polsk Nokia inden for e-handel”. Men virksomheden overinvesterede i ekspansion i udlandet og tvang det til, at reducere og sælge aktiver for at holde konkursen fra døren.
Da gælden steg til 170 millioner zloty (38 millioner euro), havde den brug for en redning. I 2017 kom hjælpen fra AI Prime støttet af Advent International, et private equity-selskab, der tog InPost fra Warszawa-børsen for 320 millioner zloty (71 millioner Euro) og investerede hundreder af millioner af zloty mere i dens udvikling. Nu ser det ud til, at de får et pænt afkast på deres investering.
Konkurrenterne har kæmpet for, at efterligne inPosts succes. Poczta Polska, den statsejede posttjeneste, ønsker at udvide sit eget netværk af pakkeskabe i nærheden af poststationer og offentlige institutioner i boligforeninger og indkøbscentre såvel som ved kirkegårde. Sidstnævnte idé, skyldes sandsynligvis de mange ældre som går i kirke i Polen
Men Poczta Polska har i øjeblikket kun 240 sådanne skabe. Den er også afhængig af teknologi, der er leaset fra det danske firma SwipBox og deler mange af dem med DHL- og DPD-pakkeleveringstjenester. Desuden er disse maskiner hovedsageligt placeret i lavprisforretninger og kan kun betjenes, når butikkerne er åbne. Hvilket selvsagt er en ulempe, ikke mindst set i forhold til InPosts løsning.
Andre spillere, som Coolomat, der leverede kølede skabe til opbevaring af online indkøbte dagligvarer, er også blevet skubbet til markedets periferier. Det sker efter, at InPost oprettede sit eget netværk af kølede “lodówkomat” (køleskab-o-mat) skabe tilbage i 2018.
Nu har Orlen, den statsejede oliekæmpe også sagt, at de ønsker at udvide den nuværende afhentningstjeneste ved sine tankstationer, ved at tilføje en automatiseret skabsløsning.
”Vi har startet processen med at vælge et firma, der vil gøre dette for os,” sagde administrerende direktør Daniel Obajtek forleden. Virksomheden planlægger, at opføre 2.000 skabe inden for de næste to år, rapporterer Business Insider.
Allegro forlængede aftale med InPost med 7 år
Nu siger Allegro, der kontrollerer 40% af det polske e-handelsmarked og i øjeblikket også er afhængig af InPost og deres opbevaringsskabe, at det vil prøve sin egen leveringsmodel. ”Vi har identificeret dette som en af vores taktiske tiltag,” sagde Jon Eastick, virksomhedens CFO, til Reuters forleden torsdag.
Men i september forlængede virksomheden sit pakkeleveringssamarbejde med InPost i yderligere syv år!? Tidligere spekulationer i polske medier mente, at Allegro endda overvejede at købe InPost, som forventes at blive solgt næste år, som forventes at være til en pris på 2 milliarder Euro, rapporterer Bloomberg.
Nogle analytikere af det polske e-handelsmarked mener, at Amazon måske vil købe InPost og dermed hele deres net af de førnævnte skabe. Det menes, at ville være en alvorlig trussel for Allegro. Det kan tænkes som værende en del af den amerikanske gigants ekspansionsstrategi til de europæiske markeder.
Amazon på vej til Polen?
Den amerikanske e-handelsgigant har allerede ni opbevaringslokationer i Polen, som den bruger til at betjene andre markeder. Det har også et teknologiudviklingscenter i Gdańsk og en Amazon Web Services-filial i Warszawa.
Men indtil nu har det ikke direkte webshop, henvendt til polske forbrugere, som har været nødt til at bestille ved hjælp af en polskssproget version af Amazons tyske webshop. Hvilket må siges, at være et stærkt tegn på, at e-handelsgiganten måske ønsker at lancere en e-handelsmarkedsplatform i Polen.
Virksomheden har allerede tilladt betalinger via BLIK (lidt som danske Mobilepay), et populært digitalt betalingssystem, og leveringer til InPost-pakkeskabe. Det udvider også sin lokale arbejdsstyrke. I oktober meddelte Amazon, at det ville tilføje 2000 fuldtidsstillinger og 10000 sæsonjobs til sin lokale arbejdsstyrke på 18000.
I februar rapporterede Gazeta Wyborcza om ”fremskredne samtaler” mellem Amazon og Poczta Polska, som angiveligt ville udføre levering af produkter fra en polsk version af Amazonas websted, der også skulle betjener kunder i Polens naboland Ukraine.
Hvis Amazon vil komme ind på det polske marked, vil det imidlertid være op mod to andre giganter inden for e-handel. Polske Allegro og kinesiske Alibabas service AliExpress, i øjeblikket den mest populære udenlandske detailplatform i Polen.
Allegro blev iøvrigt den største aktør på Warszawa Fondsbørs, da den blev noteret i oktober. Aktiemarkedets debut var Europas største i år og Polens største nogensinde. Virksomhedens vurderes nu til 77 milliarder zloty (17 milliarder Euro) og er omtrent dobbelt så stor som Polens største bank, PKO BP, og næsten 3,5 gange størrelsen af Orlen.
Med over to årtiers erfaring på det polske marked, har Allegro nu 12,3 millioner købere og 117.000 sælgere. Sidste år opnåede virksomheden en nettofortjeneste på 399 millioner zloty, hvilket markerede en stigning på 73% i forhold til 2018, rapporterede Reuters.
Amazon og Allegro som head-to-head rivaler
Hemmeligheden bag Allegros succes, menes at være at for det første et brand, der har fået tillid hos brugerne. For det andet har de lavere leveringsomkostninger takket være ‘Allegro Smart’ og for det tredje, er der en enorm gruppe af sælgere.
Amazon menes derimod af mange, at have et kendt brand, men har endnu ikke etableret tillid på samme måde som Allegro. Amazon bliver også nødt til at regne med Alibaba, som kom ind på det polske marked i 2016. Mens Amazon kan prale med et bredere sortiment af produkter og hurtigere levering, tilbyder den kinesiske platform konkurrencedygtige lave priser.
Som et resultat adskiller markedet sig. Hvis nogen køber gennem AliExpress, ved de at de ikke får den samme kvalitet af produkterne, heller ikke kundeservice eller rettigheder til at indgive en klage som med Allegro. Det mener en analytiker og jeg vil give analytikeren ret. Det ville efterlade Amazon og Allegro som head-to-head rivaler, hvor InPost vil blive en del af magtkampen om den polske online handel.
Få del i Polens online marked
Det bliver meget interessant fortsat, at følge udviklingen indenfor online handel i Polen. Selvom der er store spllere på det polske online marked, er der og vil fortsat være rum for mindre og mellemstore virksomheder. Så hvis du gerne vil have andel i de mange penge indenfor online handel i Polen, kan du sagtens få det. Men det kræver den rette viden og netværk i Polen.
Den har jeg som bekendt, så kontakt mig for mere information eller book allerede nu et konsulentrådgivning møde. Så er din virksomhed godt på vej ind på det polske marked.