Allegro fik spektakulær debut på børsen og satte historisk rekord

Allegro fik spektakulær debut på børsen og satte historisk rekord oktober 12, 2020Skriv en kommentar
Allegro fik spektakulær debut på børsen og satte historisk rekord

Tidligere i dag fik den polske handelsplatform Allegro sin debut på børsen i Warszawa. Det var forventet, at Allegro ville sætte en ny rekord og forventningerne blev overholdt til fulde.

Den første Allegro-notering gav et gennembrud på 51 procent sammenlignet med prisen i det offentlige udbud. Virksomheden hoppede straks til førstepladsen på børsen med hensyn til aktiemarkedsværdi. Ingen er blevet værdsat så dyrt blandt de virksomheder, som opererer i Polen.

Polske Allegro er nu mia af zloty værd

De, der deltog i Allegros offentlige tilbud, kan nu lykønske sig selv. Den første pris var 65 Zloty i dag mandag kl. 9:15. Lad os huske, at prisen på 43 PLN pr. Aktie blev sat i det offentlige udbud.

Hvad mere er, Allegro satte også en historisk rekord. Der var tidspunkter, hvor det børsnoteret selskabs aktiemarkedsværdi (kapitalisering) oversteg 50 mia. Zloty. Kun to virksomheder har oplevet dette tidligere i historien: i 2017, PKN Orlen som er det største energiselskab og i 2019, den polske bank PKO BP. Men Allegro har som nævnt sat nye højder.

I henhold til IPO-prisen var virksomhedens markedsværdi 66,5 mia. Zloty. Og i den første time af sessionen nåede aktien endda 69,20 Zloty. Hvilket betyder markedsværdien var ​​70,8 mia Zloty.

Dyreste virksomhed på den polske børs

Der har ikke været et så dyrt selskab på børsen i Warszawa som Allegro endnu, dvs. blandt dem, der opererer i Polen. Det er rigtigt, at de priser, der er anført i Warszawa, er dyrere: den spanske bank Santander (126 mia. Zloty, ikke at forveksle med aktierne i Santander Bank Polska – aktierne fra ejeren af ​​banken, der opererer i Polen) og den italienske Unicredit ( 75 mia. PLN).

Men deres priser i Polen er mere af symbolsk karekter, snarere end af reel karakter, og omsætningen er ubetydelig – i størrelsesordenen flere tusinde zloty pr. session.

Allerede i sin debut her til morgen, slog Allegro det polske spilfirma CD Projekt i værdi. Mandagskursen for videospil virksomheden er på 382 Zloty per aktie og har en samlet værdi på 36,7 mia. Zloty. Desuden er Allegro mere end dobbelt så meget værd, som det største statsejede selskab, PGNiG (29,4 mia. Zloty).

Omsætningen på Allegro-aktier oversteg 1,6 mia. PLN i første halvdel af aktiehandelen i dag. Til sammenligning var værdien af ​​handel på fredag ​​på alle aktier på børsen i Warszawa (WSE) 1,09 mia. Zloty! Dette illustrerer interessen for virksomheden.

Aktiehandlen er i øjeblikket fortsat i gang, så Allegros aktie kan fortsat stige/falde. Det skriver den polske version af Businessinsider.og der kan du også følge aktiens udvikling. Såfremt det skulle have din interesse.

Børsintroduktions rekord på den polske børs

I alt modtog børsinvestorer 213,5 millioner aktier i en børsnotering (IPO). Med udstedelseskursen på 43 PLN var værdien af ​​udbuddet 9,18 mia. Zloty. Dette er en historisk rekord på aktiemarkedet.

Til sammenligning tilhørte den tidligere registrering af værdien af ​​børsintroduktionen PZU i maj 2010. PZU er et polsk forsikringsfirma. Da blev aktierne blev solgt for 8,1 mia. Zloty.

Desuden har de seneste år ikke bugnet af debutanter på  WSE’s hovedmarked. Kun to tilbud til en samlet værdi af 45 millioner PLN kom ind på markedet i år.

De fleste af aktierne blev solgt af eksisterende aktionærer, men en del af tilbuddet bestod af nye aktier – 23,3 millioner aktier til en værdi af 1 mia. PLN ud af 213,5 millioner i tilbuddet. Virksomhedens nettoresultat fra det offentlige udbud (salg af nye aktier) udgjorde ca. PLN 900,5 mio.

Virksomhedens nettoindtægter fra børsintroduktionen blev brugt til, at refinansiere selskabets gæld for at opnå en bedre netto finansiel gearing. Hvilket efter koncernens opfattelse gør det muligt at være mere økonomisk fleksibel. De resterende beløb vil efter refinansiering blive allokeret til koncernens generelle virksomhedsformål.

Et polsk fænomen på den global skala

Allegro er fortsat et af de globale fænomener. Da det er en lokal aktør i e-handelssektoren, som ikke tillader globale virksomheder som AliExpress eller Amazon at dominere hjemmemarkedet.

Allegro forbliver “nummer 1” på hjemmemarkedet med 12,3 millioner aktive købere og 117 tusind. sælgere. Så meget som 85 procent af Allegros indtægter kommer fra handelsgebyrer, 8 procent. annoncerer, og prissammenligningssiden Ceneo.pl giver f.eks. 6 procent.

Værdien af ​​produkter solgt i de 12 måneder mellem 30. juni 2019 og 30. juni 2020 beløb sig til 28,4 mia. PLN. I 2019 nåede Allegro-koncernens nettoresultat næsten 400 millioner Zloty. Det steg med 73%. sammenlignet med det foregående år og antallet af udbudte varer steg til 130 millioner med 40 procent sammenlignet med året før.

Med en sådan fortjeneste og kapitalisering på 70 mia. Zloty er forholdet mellem pris og fortjeneste astronomisk 177, hvilket betyder, at virksomheden med fortjeneste på 400 millioner Zloty årligt vil være i stand til, at tjene på prisen på sine aktier i 177 år. Dette viser omfanget af optimisme over for selskabet på børsen.

Tjener mere under pandemien

Virkningerne af pandemien øgede dog også omsætningen i al e-handel. Allegro registrerede således over 16 mia. Zloty i solgte produkter i første halvdel af dette år sammenlignet med 10,4 mia. Zloty et år tidligere. Og det faktum, gør uden tvivl at aktiekøberne forventer, at den udvikling vil fortsætte.

I første halvdel af 2020 var der i gennemsnit over 100 nye produkter på Allegro hvert minut, og i juni var der 164 millioner produkter på hjemmesiden med 21%. flere end ved udgangen af ​​2019. Allegro er som bekendt, at sammeligne med den Blå Avis i Danmark,

“I 2019 steg den årlige værdi af solgte produkter (GMV) og nettoomsætningen med henholdsvis ca. 25%. og over 30 procent, og i første halvdel af 2020 steg begge disse indikatorer med mere end 50%.

Vi registrerede en lignende tendens med hensyn til den justerede EBITDA (driftsresultat steget med afskrivninger), der steg med 20 procent. i 2019 og med 28 procent. i første halvdel af 2020 med margener på over 45% ” sagde præsidenten for Allegro, Francois Nuyts, da han offentliggjorde det offentlige tilbud.

Allegros ejeskab i et historisk perspektiv

Tilbage i 2008 blev virksomheden solgt for 1,5 mia. amerikanske dollars. Allegro blev overtaget af det sydafrikanske Naspers-selskab. I 2011 fusionerede QXL Polen, OtoMoto, Ceneo, Bankier og Internet Service til Allegro Group under ejerskab af MIH Allegro, et Naspers-selskab.

I 2016 blev virksomheden solgt til tre investeringsfonde: Cinven, Permira og Mid Europa Partners for 3.253 mia. USD. Det var den største handel vedr. et internetbaseret selskab i Polen.

Konsulentrådgivning vedrørende investering på det polske marked?

Som du kan læse er det rigtig gode muligher for at investere i Polen, med et stort afkast til følge. Ikke “kun” på børsen i Warszawa, men også på andre områder, f.eks. indenfor ejendomsmarkedet i Polen.

Men det kræver det rigtige netværk og viden. Hvilket jeg, efter min i skrivende stund mere end 12 års erfaring fra Polen, har tilegnet mig. Book derfor en online konsulentrådgivningssession eller kontakt mig for yderligere oplysninger.

close
Konsulentrådgivning om det polske marked

Tilmeld dig nyhedsbrevet. Få gratis guiden til de 10 vigtigste trin før du starter en virksomhed i Polen (6 sider).

Jeg spammer ikke! Læs vores privatlivspolitik hvis du vil vide mere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del viden - del siden

Vil du gerne have 38 mio. potentielle nye kunder?