Dette drikker polakkerne mere af under COVID-19 pandemien
COVID-19 pandemien ændre flere ting i folks hverdag og det gælder også polakkerne både hvad angår arbejde og hvad de drikker mere af. Således brugte polakkerne 39 milliarder zloty eller cirka 1250 zloty per voksen til at købe alkoholholdige drikkevarer i løbet af det sidste år. Der en iøvrigt en ny rekord. Imidlertid faldt mængden af solgt alkohol lidt med 1%, hvilket understreger, at polakker er gået mod dyrere alkohol mærker.
Brugte 2,5 milliarder zloty mere på alkohol
Tallene kommer fra Nielsen, et markedsundersøgelsesfirma, der fandt ud af, at polakker brugte 2,5 milliarder zloty mere på alkohol mellem november 2019 og oktober 2020 i forhold til samme periode året før, rapporterer Gazeta Wyborcza.
Spiritus, herunder rom, gin, tequila og whisky, har alle set en stor stigning i salget. Men cider fortsætter med at miste markedsandele til den billigere erstatning som er aromatiseret øl. Separat er det ikke-alkoholiske ølsalg vokset hurtigt og ser ikke ud til at stoppe foreløbigt.
Polakkerne drikker fortsat mest øl
Øl er fortsat den drik som man drikker mest af i Polen. Øl har en salgsværdi på 18 milliarder Zloty sidste år. Næsten halvdelen af det som bliv brugt på alkohol var på øl og det var en årlig stigning på 3%. Bartłomiej Morzycki, leder af fagforeningen for bryggeriindustriens arbejdsgivere (Browary Polskie) antyder imidlertid, at stigningen ikke var så høj før COVID-19 holdt sit indtog i Polen.
Han bemærker, at ølproduktionen i de første tre kvartaler af 2020 faldt med 2,5%, mens faldet i tredje kvartal nåede 7,3%. En række mindre bryggerier har desuden benyttet sig af crowdfunding, for ikke at gå konkurs.
Salget af ikke-alkoholisk øl er dog fortsat vokset hurtigt, bemærker det polske dagbladGazeta Wyborcza. Den type øl nåede 1 milliard Zloty i indtjening i år ifølge firmaet Nielsen.
En separat rapport fra Kompania Piwowarska, en bryggerigruppe, fandt at salget af alkoholfrit øl er vokset med 20,5% i år og tegner sig nu for 5,9% af markedet målt på værdi, bemærker Rzeczpospolita.
Mens tidligere alkoholfri øl blev betragtet som en mere feminin drink, er tre femtedele af drikkerne nu mænd, ifølge en markedsundersøgelse rapporteret af Super Express. De vigtigste motiver, som drikkere citerer, er glæde (73%), sundhed (56%) og manglende evne til at indtage alkohol (55%).
Vodka er også fortsat populært
Vodka er efter øl den mest populære alkoholholdige drik, med et salg på 13,3 milliarder zloty. Premium-mærker har været særligt populære i år, ligesom større flasker spiritus, hvis salg steg med 5% i første halvdel af 2020, ifølge Rzeczpospolita.
“Det skyldtes hovedsageligt øgede indkøb i begyndelsen af den første nedlukning:” fortalte Witold Włodarczyk, leder af den polske spiritusindustrielle arbejdsgiverforening til avisen Gazeta Wyborcza.
”Når man foretager sådanne indkøb, styres forbrugerne primært af brandets omdømme, deraf den positive tendens for premium vodkaer,” tilføjer han. ”På den anden side solgte vodkaer og vodka i små flasker lidt dårligere end før pandemien.” Tendensen mod dyrere spiritus blev også set i andre dele af sektoren: salget steg med 37% for rom, 30% for gin, 26% for tequila og 20% for whisky, ifølge Anna Anasik fra Nielsen Connect.
Cider taber markedesandele i Polen
Mousserende vine har været det hurtigst voksende segment af vinmarkedet, med salg steget med 16% i år. Dette skyldtes hovedsageligt italiensk prosecco, hvis salg steg med 26%.
Derimod faldt salget af cider med 16% og faldt til 50 millioner zloty i løbet af året. Ifølge producenter, der er citeret af Gazeta Wyborcza, mister cider mod øl med aroma, som mange forbrugere ser som en billigere og fuldgod erstatning.
En af grundene til dette er, at cider beskattes til en højere sats end øl. I 2018 lovede premierminister Mateusz Morawiecki, at ophæve punktafgift fra cider. Denne politik skal dog endnu ikke gennemføres.
Et andet problem for branchen er, at cider i modsætning til øl, ikke kan reklameres for i medierne. Den tidligere regering lovede at ophæve dette forbud, men gjorde det ikke. Den nuværende regering afviste også et forslag om at afslutte reklameforbudet.
Den nyeste nedlukning i Polen, som træder i kraft den 28 december og indtil foreløbigt 17 januar, medvirker uden tvivl til at forbruget og dermed salget af alkohol vil stige endnu mere.