Polsk import af brugte biler stiger igen efter COVID-19
Efter en afmatning midt i pandemien er importen af brugte biler til Polen steget igen og til det højeste niveau i år med 88.626 videresalg i september. Eksperter antyder, at stigningen også kan være drevet af en forventet stigning i afgiften på import af biler.
Siden årets start har Polen importeret 630.492 brugte personbiler. Dette tal er 17,5% lavere end sidste år, efter at Polen lukkede sine grænser i midten af marts, for at bremse spredningen af coronavirus.
Siden da har antallet imidlertid været steget igen. Septemberens tal var 8% højere end for et år siden. ”Det fald, vi bemærkede i marts og april, kompenseres, markedet genopbygger sig selv,” siger Wojciech Drzewiecki, administrerende direktør for SAMAR, en polsk bilkonsulentvirksomhed.
Opgangen på markedet for nye biler har også nået 7% i september, fortalte Drzewiecki Notes from Poland.
Ny polsk afgift på biler forventes
”Spekulationer om en mulig afgiftsstigning kan også påvirke importen,” sagde Drzewiecki. Eksperter mener, at importtallet i de kommende måneder kan nå en ny rekord på over 100.000 biler om måneden efter forventede afgiftsstigninger evt. vil blive offentliggjort, der vil gøre importen dyrere, ifølge SAMAR.
I september sagde den daværende udviklingsminister, Jadwiga Emilewicz, at regeringen vil kunne genoptage et skatteforslag fra 2016, som vil samle punktafgift på importerede brugte biler med motorkapacitet, produktionsår og køretøjets emissivitet, rapporterer Rzeczpospolita.
Imidlertid er der ikke frigivet yderligere detaljer siden. PiS regeringen har tidligere trukket det upopulære forslag, og kan derfor være uvilligt til at presse på. Dette skal også ses i lyset af, at regeringen er midt i en krise med polske landmænd, grundet ny lovgivning mod pels produktion.
Flest ældre brugte biler i Polen indenfor EU
Polen har EU’s højeste andel af personbiler ældre end 20 år – 36,5% – efterfulgt af Estland (29,6%) og Finland (25,2%) ifølge Eurostats data fra 2018. I 2020 var gennemsnitsalderen for importerede biler til Polen på 11 år og 11 måneder.
Polakker foretrækker stadig at købe billigere “testede” biler frem for nye, siger Drzewiecki. Dobbelt så mange brugte biler blev importeret i 2019 som nye solgte. ”Cirka 80-90% af markedet for nye biler består af institutionelle kunder,” anslår Drzewiecki. “Ikke mange andre europæiske markeder har en lignende struktur, det er normalt 50/50.”
Da et voksende antal europæiske lande oprettede programmer til støtte for køb af nye modeller med lavere emissioner, røg de ældre bilmodeller mod øst. ”Disse biler bliver skubbet ud af de vestlige markeder, og i stedet for at blive skrottet, finder de købere her,” siger Drzewiecki.
Stor polsk import af dieselbiler
Sådan var det også tilfældet med dieselmotorer, som efter en stigning i popularitet i 1990’erne faldt efter afsløringer om, at Volkswagen havde snydt med sine emissionstest. Siden da har mange europæiske byer forpligtet sig til, at udfase ældre dieselmotorer. Som et resultat er den polske import af brugte dieseldrevne biler steget i de senere år og nåede op på 42,1% af importen af brugte biler i september.
Mange brugte benzin- og dieselbiler er importeret til Polen konverteres til autogas, en flydende gas (LPG) med vedvarende popularitet på grund af dens lavere pris. Som et resultat kører 15% af de polske biler på LPG og andre alternative brændstoffer – den næsthøjeste andel i Europa efter Tyrkiet – ifølge Eurostats tal fra 2017.
Brugte biler importeres mest fra disse lande
Polen køber primært brugte biler fra Tyskland med 327.107 brugte biler importeret i 2020. Andre lande hvor Polen importere brugte biler fra er desuden Frankrig (62.033 biler), Belgien (48.123) og Holland (32.049).
Imidlertid har polakkerne i 2020 importeret et mindre antal biler fra disse lande end tidligere år, med stigende antal fra USA – 13% i forhold til 2019 til 27.588 biler – og Sverige – op med 17,4% til 19.897 biler.
De tre mest populære bilmærker, der tegner sig for næsten en tredjedel af al brugt import i 2020, er Volkswagen (69.850), Opel (61.367) og Ford (56.511).
Brugte elbiler bliver også importeret til Polen
I september blev Tyskland også den største importdestination for brugte elbiler – med 47 pr. Måned – der overgår USA. Eksperter fra SAMAR antyder, at dette kan skyldes den voksende popularitet af BMW i3- og Tesla-biler over Polens vestlige grænse.
I 2017 lovede regeringen i deres udviklingsplan for elbiler, at der i 2025 ville være en million elbiler i Polen, selvom dette senere blev revideret til et nyt mål om 600.000 el- og hybridbiler inden 2030. Imidlertid har fremskridtene på hjemmemarkedet været langsomme. Det vil nok ikke ændre sig markant foreløbigt grundet COVID-19.
I denne uge er COVID-19 tilfældene virkelig steget meget i Polen, med flere negative rekorder. Foreksemple var der 9622 nye smittede i dag. Det vil selvsagt i den kommende tid, igen lægge en kraftig dæmpe på importen af brugte biler til Polen.