Så mange mia zloty bruger polske virksomheder på innovation årligt
Det går generelt godt for de polske firmaer, også selvom mange bliver presset af COVID-19. En af årsagerne er højst sandsynligvis, at de polske virksomheder samlet set og hvert år bruger mange mia. på innovation.
Indenfor forskning og udvikling brugte de polske virksomheder således mere 30 mia. Zloty i 2019 dvs. 1,32 procent af Polens BNP . Det er ifølge de seneste data fra det centrale statistiske kontor I Polen (GUS).
Polen bruger flere penge på innovation
Polen oplever en betydelig vækst på dette område, hvilket utvivlsomt er positivit. Men Polen er stadig bagefter det generelle niveau i EU, hvad angår investering i innovation. Når man ser bort fra forskellige juridiske eller institutionelle barrierer, er beløbets størrelse det der holder den polske innovation tilbage.
Men det går i den rigtige retning. Således har det været de sidste fire år, været en øget investering i innovation i de polske virksomheder; 17,9 mia. PLN (0,96% af BNP) i 2016, 20,5 mia. PLN (1,03% af BNP) i 2017, og 25,6 mia. PLN (1,21% af BNP) i 2018 samt som nævnt 30 mia. PLN (1,32% af BNP) i 2019.
Danmark i top og Polen i bund
Så Polen er ved at indhente de andre lande indenfor EU, men det går fortsat meget langsomt. I EU’s rangering af landenes innovationsevne er Polen fjerde sidst, kun Ungarn, Bulgarien er dårligere rangeret.
EU lande såsom Litauen, Letland og Malta har i årevis afkortet afstanden til de bedste i EU meget hurtigere end Polen. De bedste er Sverige, Finland og så Danmark, ifølge Europa Kommisionens rangering af landende vedr. innovation.
Der har allerede været mange overvejelser om, hvorfor polsk innovation udvikler sig relativt, langsomt sammenlignet med andre lande. Ikke mindst, da Polen på mange andre parameter er i top blandet vækst i BNP mv.
Konsulentfirmaer og Europa-Kommissionen analyserer hvad det nøjagtigt skyldes, at Polen trods fremgang fortsat halter bagefter på dette område.
Det er efter min mening værd at se på Polens innovations probemer fra en helt anden side, som det kan være vanskeligt at måle rent kvantativt – dvs. arbejdskultur primært i virksomhederne. Der sættes ofte ikke nok tid af, til dette område.