Polsk oliegigant sigter mod emissionsneutralitet inden 2050
PKN Orlen som er Central- og Østeuropas største oliekoncern har forpligtet sig til, at opnå emissionsneutralitet inden 2050 og investere mere end 25 mia. Zloty (5,6 mia. EUR) i projekter til at afbøde iljøpåvirkninger i de kommende 10 år, udtaler virksomheden i en pressemeddelelse.
Orlen stræber efter at være førende inden for energitransformation i Central-og Østeuropa. Et skridt i retning af CO2-emissionsneutralitet er en reduktion på 33 procent i CO2 / MWh-emissioner fra kraftværker og en 20 procent reduktion i emissioner fra nuværende petrokemiske og raffinerende aktiver inden 2030.
Polske PKN Orlen emissionsneutralitetsstrategi har fire hovedelementer
PKN Orlens emissionsneutralitetsstrategi har fire hovedelementer, ifølge firmaets pressemeddelelse. Disse er: forbedring af energieffektivitet i produktionen, nul- og lavemissionsproduktion, udvikling af alternative brændstoffer og grøn finansiering.
Virksomheden sigter mod at gennemføre sin strategi, når den planlagte række overtagelser af energisektoren er afsluttet.
I løbet af de sidste 12 måneder har oliegiganten overtaget virksomheden Energa samt fået EUs konkurrencestyringens go-head for sin overtagelse af den lokale konkurrent Lotos. Endvidere har PKN Orlen i samme periode meddelt, at den agter at overtag firmaet Polsh Oil and gas Group. Det er hensigten, at omdanne virksomheden til en integreret energikoncern.
Satser på biobrændstof i kampen for emissionsneutralitet
Et af de “alternative brændstoffer”, som virksomheden fokuserer på er biobrændstof. PKN Orlen har også til hensigt at styrke sin position som en regional leder inden for biobrændstoffer. Det har de tænkts sig, at gennemføre via fem vigtige investeringsprojekter i sektoren, herunder: vegetabilsk oliebaseret diesel, spildolie brændstof, bioethanol fremstillet af biomasse og biometan.
Projekterne forventes at øge virksomhedens årlige produktion af biobrændstof med omkring en halv million ton inden 2030. Derudover investerer virksomheden i offshore vindkraft, solenergi og udvikling af brintbaseret energi og teknologien til at gøre brug af disse.
Polen er et lidt mere miljøvenligst land
Denne udmelding bekræfter tendensen, at Polen bliver gradvist mere og mere miljøvenligst. Hvilket er et markant skifte, i forhold til tidligere årtier hvor Polen var alt andet end miljøvenlig. Men der er fortsat lang lang vej endnu.
Men befolkningen i Polen kræver mere end tidligere, at der gøres noget for miljøet. Det ses også i de polske forbrugeres købsvaner, hvor der købes flere og flere økologiske produkter i Polen. Derudover investeres der også i Polen på hampdyrkning og solcelleproduktion.
Sælg dine miljøvenlige produkter på det polske marked
Så sælger du og din virksomhed økologiske produkter eller miljøvenlige produkter eller services, er tiden derfor nu den helt rigtige til at gå ind på det polske marked. Book en konsulentrådgivnings session nu eller start med at kontakte mig. Så du hurtigt og så problemfrit som muligt, kan komme ind på det polske marked. Så du og din virksomhed kan få del i de ca. 38 mio. forbrugere i Polen!