Mange nye butikscentre bliver fortsat bygget i Polen
Hvis der er noget som polakker er glade for, så er det butikscentre og det ser ikke ud til at det er noget som vil ændre sig i de næste mange år. De er faktisk ret amerikanske på det område. I Warszawa er der naturligvis også mange butikscentre og det nyeste som er åbnet i Juni er Elektrotrownia Powisle. Det er iøvrigt belligende tæt på floden og et besøg værd.
11 nye kommercielle faciliteter inklusiv butikscentre i Polen åbnet
Ifølge CBRE og deres “Market View 1H 2020” rapport blev der i første halvdel af 2020 tilføjet ca. 130.000 kvm nye detailarealer i Polen. Der i blandt, altså det førnævnte butikscenter i Warszawa. 11 nye kommercielle faciliteter blev åbnet, og to blev udvidet i Polen og det altså blot i første halvdel af 2020. Der var iøvrigt lidt eller ingen forsinkelser i de planlagte åbninger.
Der er i øjeblikket ca. 12,1 millioner kvm indkøbsplads i Polen, og ved udgangen af året skulle der være 90.000 kvm mere. På trods af epidemien ser fremtiden for butikscentre og andre dele af detailhandel positivt ud.
Således kom der i Maj måned 85 procent besøgende af det antal, som kom i den tilsvarende periode af 2019. Det må siges at være meget markant, set i lyset af Covid-19 og den deraf medfølgende nedlukning af samfundet.
Butikscentre i Polen benytter i stigende grad online marketing
”Langt de fleste af de nybyggede faciliteter er butikscentre, hvor butikkerne kan tilgås i samme etage som kundernes biler kan parkeres.. Tendensen med voksende kundeinteresse for shopping på denne måde, var synlig allerede før epidemien. På grund af investeringernes relativt lave krav om kapital og den relativt lave risiko forbundet herved, vil denne udvikling kun blive stærkere fremover.
Det vil også fremskynde udviklingen af synergi effekter mellem offline og online salgskanaler. Epidemien tvang indkøbscentrene til, at søge efter alternative former for handel og kontakt med kunden. Takket være infrastrukturen for online-salg og brugen af sociale medier, udvikles dette intensivt ”udtaler Magdalena Frątczak, som er leder af den kommercielle sektor i CBRE.
Forskning fra CBRE viser endvidere, at 6 af 10 polakker siden genåbningen af indkøbscentre har brugt muligheden for at besøge dem mindst en gang.
Brug for rådgivning og samarbejdspartnere i byggebranchen i Polen?
Der er ingen tvivl om, at der fortsat er rigtig gode penge at tjene i byggebranchen i Polen. Ikke “kun” hvad angår nybyggeri eller renoveringer af butikscentre. Men også hvad angår bygning af lejlighedskompleker, kontorbygninger, huse samt sommerhuse osv. Hvilket jeg også beskriver i et af mine temaer, i Biz i Polen VIP medlemsklubben.
Det kan dog være svært, hvis du ikke har det rigtige netværk og rådgivning. Det netværk har jeg, så jeg kan give dig den rigtige rådgivning og sætte dig i kontakt med den del af mit store netværk. Book en business i Polen session nu og du er godt i gang i den polske byggebranche!