E-handel i Polen satte ny rekord i 2020 og det forventes at stige mere i år
E-handel i Polen satte rekord i 2020, og markedet var en af de hurtigst voksende i Europa, ifølge data præsenteret af flere polske medier. De henviser til data fra statistikwebstedet Statistica.com, at penge brugt på e-handel nåede 12 milliarder Zloty (9,87 milliarder) Euro i fem hovedkategorier i 2020. Det vil sige 2,3 milliarder Dollars(1,89 milliarder Euro) eller ca. 25 procent mere end i 2019.
Polsk e-handel for 22 milliarder Euro
Patrycja Sass-Staniszewska, som er leder af Chamber of Electronic Economy, sagde til medierne, at “den polske e-handel består hovedsageligt af små og mellemstore virksomheder, og dens værdi anslås til 100 milliarder Zloty (22 milliarder Euro).” ”Omkring 11.000 nye webshops blev oprettet sidste år og næsten 80 procent af internetbrugerne foretog online køb,” sagde Sass-Staniszewska.Men der er også store spillere på markedet, såsom Aliexpress.
Mode er det største marked
Væksten i salget af en række produkter i år kan matche dem, der solgte i 2020 forudsiger flere analytikere. Et eksempel på dette er den største kategori på Polens online marked, som er mode. I 2020 øgede polakkerne deres forbrug på tøj med mere end 1,1 milliarder Dollars [0,9 milliarder Euro] til 5,7 milliarder Dollars [4,9 milliarder Euro], og estimatet for 2021 forudsiger en vækst på 1 milliarder Dollars [0,82 milliarder Euro].
Selvom e-handelen ikke længere stiger i et tempo, der overstiger 20 procent, vil væksten stadig være tocifret. ”følge Maciej Kraus, en partner i Movens Capital-fonden, var Polen et af de hurtigst voksende e-handelsmarkeder i Europa, skønt det stadig er på et lavere niveau sammenlignet med Vesteuropa.”
Din webshop på det polske marked
E-handel i Polen er med andre ord et kæmpe marked og det vokser fortsat. Der bor som bekendt cirka 38 milioner mennesker i Polen, så bortset fra Tyskland er Polen det største naboland. Der kan altså ligge en god formue, at vente på dig og din virksomhed.
En webshop i Polen giver derfor rigtig god mening, så Polen er et marked man ikke bør gå sin næse fordi. Men der er visse aspekter ved, at have en webshop i Polen som er forskellig fra en i Danmark. Så det er vigtigt med en professionel konsulentrådgivning, som jeg kan tilbyde dig og din virksomhed.
Udover at have boet i Polen siden 2008, hvor jeg også har shoppet online, har jeg også selv haft webshops i Polen. Endvidere har jeg et kæmpe netværk som også vokser. Derfor har jeg de rigtige forudsætninger for, at give dig og dit firma nøglen til det polske marked og ikke “kun” angående e-handel i Polen.