Den polske detailhandel utilfreds med ny afgift
Detailhandelen i Polen, som er den sektor der er hårdest ramt af forårets lockdown, men en af de hurtigste til at komme sig, står over for at betale en ny skat næste år.
Den meget forsinkede afgift på salg fra mere velstående butikker forventes, at blive pålagt fra 1. januar 2021. Den gradvise afgift på salg fra detailvirksomheder, der per måned skulle koste detailhandel mere end 17 mio. PLN (4 mio. EUR). Afgiften blev indført pr. 1. september 2016, men blev suspenderet af Europa-Kommissionen mindre end tre uger senere. Det skriver flere polske medier.
Polsk detailhandel: form for protektionisme
Siden da har EF-domstolens afgørelse besluttet, at den polske regering havde ret til at pålægge afgiften. Europa-Kommissionen har appleret denne afgørelse og EF-domstolen har endnu ikke behandlet klagen over domsafgørelsen.
Store detailhandlere hævdede, at afgiften var diskriminerende over for de større detail virksomheder og derfor en form for protektionisme.
Den polske finansminister vil indfører afgiften nu
Finansminister Tadeusz Kościński, der netop har ændret statsbudgettet, grundet et markant fald i indtægter og de øgede udgifter, sagt at der ikke vil være yderligere forsinkelser vedr. at indføre afgiften. Analytikeremener at afgiften vil give den polske omkring 2 mia. Zloty om året (460 mio. EUR).
Dele af den polske detailhandel har bedt om, at afgiften bliver udskudt yderligere. Der er især de virksomheder, som ikke har været i stand til at kompensere for de økonomiske tab, som de led grundet COVID-19 lockdown.
Salg af beklædningsgenstande og fodtøj vil sandsynligvis ikke komme sig i år. Det antages da forbrugere sparer på ting de ikke har brug for, når de arbejder hjemmefra og ikke rejser. En Euromonitor-rapport forudser, at deres salg vil være 5,5 mia. PLN (1,25 mia. EUR) lavere end sidste år.
Andre detailsektorer har ikke klaret sig så dårligt. Detailomsætningen steg med 3 procent sammenlignet med sidste år. Supermarkeder fortsatte med, at handle selv i den strengeste tid med lockdown. Så det hjalp selvsagt på salget.
Selv med restriktioner fortsatte handel også i andre brancher, f.eks. brugte mange tiden på forbedringer af hjemmet. Ikke desto mindre forudsiger Euromonitor, at salg af byggematerialer vil falde med 10 procent til 17,9 mia. PLN (4 mia. EUR) og boligudstyr med 11 procent til 14,3 mia. PLN (3,25 mia. EUR)
Meningen med afgift er at regulerer det polske marked
Ideen bag afgiften var ifølge lovgiverene, at skabe lige vilkår på detailmarkedet. Hvor mange større virksomheder, især dem med base uden for Polen, var i stand til at udnytte deres størrelse for at optimere virksomhedsskat ved hjælp af offshore-virksomheder og intern prisfastsættelse.
Detailhandlere har draget meget godt nytte af de offentlige tilskudsprogrammer såsom 25 mia. PLN (5,7 mia. EUR) om året til 500+ børneydelserne, som lægger penge i forbrugernes lommer. Mange af disse penge finder vej til den polske detailhandel. Den negative effekt har været, at det har medvirket til stort offentligt budgetunderskud i Polen i år og til næste år.
Søndagslukkeordningen i Polen og dens effekter
Selv indførelsen af søndagens lukning påstås, ikke at havde nogen indflydelse på det samlede detailsalg. Men personligt tror jeg ikke på det, da butikker i butikscenter sidste år udtalte, at de mistede 20 procent af deres omsætning efter indførelsen af Søndagslukket ordningen. I år er der endnu flere Søndage, hvor butikkerne ifølge loven skal holde lukket.
Det resterende spørgsmål er imidlertid, hvor mange butikker der stadig vil drive forretning på det polske marked, efter indførelsen af afgiften. Den britiske detailhandler Tesco annoncerede tidligere i år, salget af sine polske butikker til den danske Netto-kæde. Auchan har lukket flere af sine butikker, mens Carrefour har meddelt 400 fyringer.
I mellemtiden har polske kædeejere som LP og CCC været i uoverensstemmelse med indkøbscentre over prisen på leje af butikker. Hvilket har resulteret i, at nogle butikker ikke åbnede igen. Dertil kommer at flere og flere gør sine indkøb på nettet i Polen, ligesom det er tilfældet i de fleste andre lande.